Tips Menyemak Soalan Esei / Soalan Struktur di Google Forms - Raihan Jalaludin's Blog

Latest

Thursday 15 July 2021

Tips Menyemak Soalan Esei / Soalan Struktur di Google Forms


Assalamualaikum gais!


Hai semua. Apa khabar? Hari ni saya  nak kongsikan satu lagi tips untuk menyemak soalan esei & jawapan panjang di Google Forms.


Untuk soalan esei atau soalan yang memerlukan jawapan panjang, pastikan guru dapatkan email murid-murid untuk memulangkan semula tugasan mereka setelah disemak secara manual.


1) Pergi ke Google Forms - http://forms.google.com


2) Klik Start a New Form - Blank


3) Pergi ke butang setting, pilih tab General - set kan untuk Collect emailSetting ni perlu jika ada soalan yang memerlukan guru semak secara manual. Soalan bina ayat ke, soalan kefahaman ke... apa-apa jenis soalan yang memerlukan jawapan panjang... Jadi, lepas semak boleh pulangkan semula kepada murid menggunakan email yang didaftarkan. Jangan lupa kosongkan kotak Restrict to users in Ministry of Education Malaysia and its trusted organization. Ini bagi memudahkan murid-murid untuk mengakses Google Forms tersebut. Dengan cara ini, mereka boleh menggunakan akaun Gmail peribadi mahupun akaun Moe-DL masing-masing untuk menjawab kuiz tersebut. 


4) Pergi ke bahagian setting... Pilih tab Quizzes. Setkan Make this a Quiz & pada menu Release Grade, pilih Later, after manual review.


Setelah murid menjawab, guru buka Google Form yang dibina, klik pada responses - individual - semak jawapan murid dalam bentuk penulisan / esei / kefahaman dll & berikan points untuk soalan-soalan tersebut.


Klik pada Add Individual Feedback. Di situ, guru boleh menulis komen, atau memasukkan link pautan nota atau link video pengajaran di Youtube untuk rujukan murid. 




Selain menulis komen dan memberi points selayaknya,  guru boleh sertakan link pautan untuk rujukan kepada murid-murid. Link pautan ke blog, site, bahan-bahan pengajaran guru atau skema jawapan. Skema jawapan tu upload siap-siap kat Google Drive dan kongsikan link nya pada ruangan Add Individual Feedback. 


Skema jawapan boleh disediakan menggunakan fail PDF/Microsoft Word dll yang dimuatnaik ke Google Drive. Selain itu, Skema Jawapan juga boleh disediakan di Google Docs/Google Slides... Terpulang kepada kreativiti guru. 


Skema jawapan membantu murid-murid mendapatkan jawapan yang tepat dan lengkap. Mungkin mereka tak berjaya dapat markah penuh, jadi mereka boleh menggunakan skema jawapan yang diberi untuk membuat pembetulan / membuat rujukan pada masa akan datang... 


Guru juga boleh meletakkan pautan video Youtube untuk rujukan murid-murid. 


5) Kemudian, setelah selesai, klik butang release scoreSkor akan dihantar melalui email yang didaftarkan oleh murid. 


Sekian perkongsian hari ini... Semoga bermanfaat... 


Nota kaki : Di antara kebaikan Islam seseorang adalah meninggalkan hal yang tidak bermanfaat baginya. - HR Tirmidzi

No comments:

Post a Comment